Három pontban a Galaktikáról

2016. június 29. 13:34

Ezek a kétes üzelmek nem csak önmagukban károsak. Eljött az idő, hogy a tényállítások után pontokba szedjem véleményemet arról, hogy mi is a legfőbb baj a Galaktika tevékenységével.

2016. június 29. 13:34
Pintér Bence
Mandiner.sci-fi

Az elmúlt hónapokban több cikket is közöltünk a Galaktika magazinnal és kiadójával, a Metropolis Media Grouppal kapcsolatban a Mandiner.sci-fin, amelyekben általunk feltárt tények alapján nehezen cáfolható állításokat tettünk. Persze ezeket a tényeket lehet magyarázgatni, meg el is lehet hallgatni, de vitatkozni nehéz velük. Márciusban a szerzőkkel folytatott hosszas levelezések után megírtam, hogy a Galaktika 2015-ös számaiban a novellák többsége a szerzők engedélye és tudta nélkül jelent meg. Kedden arról írtam, hogy a Galaktika kiadója 2009-ben kétmillió forint közpénzt kapott a 175 régi Galaktika antológia digitalizálására, de csak az első öt számot sikerült digitalizálni, és ebből is kettő csak cikkünk hatására került fel az internetre.

A márciusi sztori utóhatásait is lekövettük a portálon: ellenőriztemaz április és májusi számok jogtisztaságát és beszámoltam az ügy külföldi fejleményeiről is. Időközben folyamatosan dolgozom a korábbi évek lapszámainak vizsgálatán is. Spoilerveszély: 2014-ben ugyanaz volt a helyzet, mint 2015-ben. Majd hamarosan ebből is írunk tényállításokon és a szerzők emailjein alapuló cikket. Mivel hasonló esetekről az érintett szerzőktől 2014 előttről is vannak már információim, nem bízok benne, hogy sok pozitívummal jelentkezhetek majd.

A kiadó rendkívül rossz válságkommunikációval dolgozik: először letiltatták a korábban általam készített interjút, amelyben éppen arra adtunk lehetőséget, hogy egyéb, a kiadót ért támadások kapcsán elmondják az álláspontjukat; majd az egész ügyet hetekig próbálták elhallgatni. Ezután elismerték a szerzői jog többszöri megsértésének tényét – bár mindenféle mismásolós magyarázattal együtt –, és felajánlották a szerzőknek a kompenzációt. Egyelőre egy szerzőről tudunk, aki meg is kapta ezt, persze ez nem zárja ki, hogy mások is megkapták. (Tudunk viszont sok olyanról, aki nem.)

Tegnapi cikkemre viszont nagyon hamar Facebookon reagált a kiadó, egy egészen pökhendi bejegyzéssel, amelyben a cikk fő állításaira hatással nem lévő tévedésemet figurázták ki. (Ti. hogy a kétmillió forintból digitalizált öt darab régi Galaktika nem érhető el az oldalukról. Valóban elérhető – igaz a mi cikkünkre volt szükség, hogy mind az ötöt fel is tegyék.) Ugyanakkor ez alkalommal sem reagáltak a korábban emailben feltett kérdéseimre. Kétmillió forintnyi közpénz nem sok, sokkal nagyobb tételekben folyik manapság a sötét üzletelés a politikai mutyibirodalomban, de mégiscsak közpénz, és ismét csak a kiadó kétes üzelmeire mutat rá.

Ezek a kétes üzelmek pedig nem csak önmagukban károsak. Eljött az idő, hogy a tényállítások után pontokba szedjem véleményemet arról, hogy mi is a legfőbb baj a Galaktika tevékenységével.

*

1. A Galaktika magazinban 2015-ben megjelent tartalmak törvényt sértenek

Ez márciusi cikkünk központi állításának ismétlése, amin igazából nincs mit magyarázni. Burger István szerint bonyolult a szerzői jogok világa, az általunk megkeresett szerzők szerint viszont elég egyszerű: meg kellett volna őket keresni és fizetni kellett volna novelláik közléséért. A törvény szerint is ilyen egyszerű a dolog. Szerintem is. A korábbi évek vizsgálatai azt is bizonyítják, hogy a ki nem fizetett jogdíjakkal kapcsolatban a kiadó közleményében emlegetett „kellő alaposság, körültekintés és gyorsaság” hiánya nem átmeneti tünet, hanem alapállapot a Galaktika háza táján.

Ez a jogilag és etikailag is rendkívül kellemetlen tényállás azonban csak a probléma alapját adja.

2. A novellák válogatásának módja: jöhet bármi, ami ingyen van

A 2015-ös számokat vizsgálva világossá vált, hogy a válogatásban egyáltalán nem az játszik szerepet, hogy minőségi, friss, érdekes novellák kerüljenek a lapba. Az alkotások egy részét a magyar szerzők művei adják, a másik, retrónovellán kívül is tetemes részét az SFF klasszikus nagy- és kismesterei – nyilván ennek nagy előnye, hogy a halott szerzők nem gugliznak rá a saját neveikre az interneten. Mint arról már írtunk, szép és fontos dolog a klasszikusokat ápolgatni (még ha erről sokuk, pl. Larry Niven, Terry Pratchett vagy Poul Anderson ügynökei mit sem tudnak), de az ország egyetlen SFF-folyóiratától igazán elvárhatnánk, hogy kövesse jobban a trendeket és tegyen le igazán jó, manapság díjakra jelölt, népszerű szerzőket is az asztalra.

Persze, szólhat közbe a vájtfülű olvasó, vannak ilyen novellák a Galaktikában. Való igaz. Ott volt például Ann Leckie és John Scalzi, az elmúlt évek két nagyobb sztárja. Az ő mininovelláikat ugye engedély nélkül vágta ki a Galaktika egy Popular Science-cikkből, ahogy például a szintén ismertebb Ian Tregillisét is. Aztán ott volt például az idén is több djíra jelölt Ken Liu, akitől – mint a szerzőtől megtudtuk – két szintén ingyenesen elérhető novellát közöltek az engedélye nélkül, és mikor reklamált, akkor megvettek tőle egy harmadikat is. De például a remek Bintit jegyző Nnedi Okorafor ügynöke sem tudott róla, hogy a szerző (mondanunk sem kell: neten ingyenesen elérhető) novellája megjelent a lapban.

Ez nem jelenti azt, hogy nem jelennek meg igazán remek novellák a lapban akár ismert, akár ismeretlen szerzőktől. Megjelennek ilyenek. Ha a szerzők is tudnának a megjelenésről, örülhetnénk is neki. A válogatást azonban nem a Galaktika munkatársai végzik úgy, hogy követik a nemzetközi trendeket, figyelik a frissen felfutó írókat. Ezt a munkát rábízzák az olyan, termésükből néhány írást reklám- vagy egyéb célból ingyenesen is elérhetővé tévő magazinra vagy portálra, mint a Lightspeed, a Strange Horizons, a Tor.com, vagy a Clarkesworld.

Vagy éppen olyan antológiákat közölnek darabokban (illegálisan), ahol biztos kezű szerkesztők válogatták össze a jól csengő neveket: ilyen a There Won’t Be War (pl. Haldeman, Zahn, Robinson), vagy a Year’s Best SF-válogatás tizennegyedik darabja (pl. Bacigalupi, Gaiman, Chiang, Goonan). Emellett valószínűleg a kiadóban sokat böngészhetnek egy bizonyos orosz oldalt, ahol rengeteg novella van fent, nyilván nem legálisan, ezért nem is linkeljük; illetve a Free Speculative Fiction Online adatbázist, ami a zsáner legálisan elérhető novellákat gyűjti szerzőnkénti bontásban.

Ha vetünk egy gyors pillantást külföldre, látni fogjuk, hogy közel sem ez a helyzet a környező országokban. Sok velünk levelező, meglopott szerző említette, hogy a lengyel Nowa Fantastykában is jelentek meg írásai, és ott soha nem is volt gond. A Nowa Fantastyka elmúlt éveit átfutva a lengyel szerzők mellett például a következő külföldi alkotóktól szerzőktől közöltek írásokat: Richard Morgan, Adrian Tchaikovski, Neal Stephenson, Ian McDonald, Cory Doctorow, Neil Gaiman, Paolo Bacigalupi, Nancy Kress, Ken Liu, Ted Chiang. Vagy itt a horvát Sirius B magazin, ami egyelőre hat számot ért meg, a következő nevekkel: Gene Wolfe, Charles Stross, John Scalzi, Ken Liu, Lisa Tuttle. Amennyire ki tudtuk deríteni, a szerzők ezen lapokban közölt írásai elég frissek és nem érhetőek el az interneten.

Ha tehát valaki azzal érvelne, hogy a Galaktika még így is remek szórakozást nyújtott az olvasóknak, és még ez is jobb, mint a semmi, annak nyilván igaza lenne. Aki nem tud vagy szeret angolul olvasni, vagy nincs kedve darabonként felkutatni a szerzők ingyenesen elérhető novelláit, annak lehet, hogy megéri 1200 forintot kiadni a magazinért. Ráadásul dupla hasznot húz a Galaktika: a drága borítóár mellé még a honorok kifizetését is megspórolják.

Tegyük fel a kérdést: milyen lenne egy olyan magazin, amelyben nem az határozza meg a válogatást, hogy mit lehet ingyen ellopni az internetről? A külföldi példák bizonyítják, hogy lehetne tisztességesen is naprakész lapot csinálni. Ez a kérdés pedig elvezet minket az utolsó ponthoz.

3. A Galaktika elveszi a levegőt egy tisztességesen működő SF-magazin elől

A Galaktika sikeréhez persze hozzájárul a hazai rajongók körében legendás brandhez tartozó nosztalgia is. A régi Galaktikára való hivatkozással pedig jogosnak állítható be az is, hogy a magazinban rengeteg klasszikus szerző műve jelenik meg. De ha jobban belegondolunk, világossá válik, hogy a régi Galaktika egyrészt a magyar kiadás 1972-ig elmaradt adósságait pótolta, másrészt pedig a működésének huszonhárom éve alatt közölt szerzők akkor még simán frissnek számítottak. Ma már kevésbé. A kiadó mostani, cikkeinkben részletezett tevékenysége pedig erre az örökségre is szégyent hoz, egészen konkrétan akkor is, mikor arra hivatkozva szerez kétmilliót, amiből aztán nem teljesíti a vállalásait.

Az új Galaktika megléte és népszerűsége még a honorok megspórolásával, a kreatívan felhasznált közpénzekkel és az égbe turbózott borítóárral együtt is azt bizonyítja, hogy a magyar SFF-közösségnek van igénye egy havi magazinra. Ezt az igényt jelenleg egyedül a Galaktika szolgálja ki. Ha egy fiatal olvasó elkezd a sci-fi, fantasy iránt érdeklődni, és bemegy az újságoshoz, akkor jó eséllyel az egyetlen ilyen magazint fogja megtalálni. Az új Galaktika azonban valójában semmit, vagy nagyon keveset fog mondani neki a zsánerek mostani világáról. Ha egy fiatal, vagy éppen a zsáner felé most forduló idősebb író sci-fi vagy fantasy-novellát szeretne megjelentetni, akkor konkurencia hiányában szintén a kiadóhoz fog fordulni.

Nincs alternatíva. Pedig lehetne.

Bár pár rosszmájú kommentelő felvetette, nem a Mandiner.sci-fi lesz ez az alternatíva, hiszen a fikciós művek közlése – ha komolyan vesszük a minőségi elvárásokat és a szerzői jogok tiszteletben tartását – sokkal komolyabb anyagi és időbeli ráfordítást, teljesen más struktúrát és jóval bővebb stábot jelent, mint amivel mi gazdálkodunk. A Galaktikától nem várjuk, hogy megváltozzon a hozzáállásuk, hiszen email- és Facebook-reakcióik sora mutatja, hogy nem igazán értik meg a problémát, amit a működésük jellege okoz.

Azonban biztos vagyok benne, hogy a zsánerek rajongói szívesebben kezükbe vennének egy új címet, ha az – akár a klasszikusok néminemű, igény szerinti ápolgatásával együtt – valóban a kortárs szerzőkre; az ő legjobb munkáikra; a zsánerek jelenlegi helyzetére; és a mi jelenünkből elképzelt lehetséges jövőkre koncentrálna úgy, hogy közben a működése körül minden rendben van. Én például biztos szívesebben küldenék novellát egy ilyen helyre, és nem egy alkotóról tudok, aki így van ezzel.

Olvasni meg aztán végképp szívesebben olvasnám.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 34 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
67bonifac
2016. október 15. 00:35
Nekem semmi bajom, ha régi szerzőket is közöl a Galaktika. Nem csak a scifi felé most "nyíló" tinik vannak a világon. Más kérdés, hogy ezeknek mekkora lenne a számuk, fizetőképességük (egyáltalán akarnak-e fizetni, mintsem letöltenék ingyen torrentről a mobiljukra). Viszont arra mernék fogadni, hogy 1972-óta "kinevelődött" egy sf iránt érdeklődő réteg, rengeteg 50-es 60-as korúakkal, és ők is sokan vannak. Nem tudom miért kéne eltűnnie a Galaktikának? Csak azért, hogy jöjjön egy újabb, amibe mostani zsánerek írkálnak? Biztos, hogy ez üzleti siker lesz? (Ja, és ez esetben ők is egyeduralkodók lennének!). Persze, a Galaktikának vannak hibái, de ha azt mondod, hogy ezektől az új zsánerszerzőktől nem közöl eleget, akkor azt mondom, egy új sf-lapnak adva van a szűz piac, és ezek szerint nem is "ütköznének" a régimódi Galaktikával. Miért kéne ehhez eltűnnie a Galaktikának? Nem lehetne mondjuk 2 sf magazin egyszerre? Hisz van vagy 30-40 nőmagazin, 20 keresztrejtvénylap meg vagy 10 lakberendező magazin is a piacon... Amúgy meg, láthatod, mikor azt mondod a Galaktika nem fizetett jogdíjat a novellákért, ettől nem kap kiütést az átlag olvasó, sőt nem is érdekli. Nem is fognak kevesebbet venni a lapból. Gyakorlatilag lesz@rja ezt a kérdést, mert miért is érdekelné? Olyan érdekel, ha gyenge minőségű novellát közölnek. Valóban kétszínű, ahogy a Galaktika a fordítókkal ill. az szerzőkkel bánik, de ha belegondolsz ehhez a vitához a sima olvasóknak semmi köze, nem is érdekli őket. Havi beszámolókban izzíthatod a vasat az újság ellen, de csak arra lehet ösztönözni, hogy a külföldi szerzők pereljék gallyra a magazint, hisz azt nem tudod száz cikkel sem elérni, hogy az olvasók ne vegyék meg...
Pintér Bence
2016. október 13. 19:34
1. A kommentelési szabadság rám is vonatkozik, ha szerintem az vagy, ugyanannyi jogom van leírni, mint neked a te véleményedet a cikkeinkről. :) 2. Elárulok egy műhelytitkot: a novellákról érdeklődő levelekkel együtt minden olyan szerzőnél, ahol ez releváns volt, érdeklődtem a könyvei kiadásáról, kiadótól függetlenül (tehát Scalzitól, Robinsontól, Bacigalupitól, stb. is), főleg miután az egyik lopott novella a GFK-sorozat 200-ik, antológiának megcsinált kötetében tűnt fel. Szóval ezután még az Agave 100 antológia szerzőit is megkerestem, Galaktika-ügytől függetlenül. A Galaktikán kívül egy kiadó esetében sem kaptam olyan választ, ami bármi visszásságra utalt volna. Többször leírtam már, megteszem újra: amint megtudok, előások valami más kiadóra nézve kellemetlen információt, ugyanígy meg fogom írni. Sajnos a Galaktikánál csak kopogni kellett, hogy kihulljanak a csontvázak a szekrényből. 3. Sokat gondolkodtam, mit csináljak azokkal a regényekkel, amelyek nem tetszenek az első pár fejezet után, az említett formátum mellett döntöttem, ahol nem csak a galaktikás srácot "húztam le", hanem az Athenaeum két magyar szerzőjét is - valójában nem húztam le őket, csak elmondtam, hogy engem miért nem húzott el a regényük. Külön hangsúlyoztam mindegyiknél, hogy ez teljesen szubjektív vélemény 20-30 oldalak alapján, tehát ez senkit ne tántorítson el, sőt linkeltem pozitív reciket és meg is jegyeztem, hogy a Molyon a legtöbben kedvelték a kötetet eddig. Ha megnézed - de már ezt is sokszor leírtam - a márciusi cikk előtt a legtöbbször címkézett kiadó a Galaktika volt a mSF-en, a magazin havi bemutatása mellett egy sor megjelenésükről és eseményükről számoltunk be, lelkendeztünk Neffért és interjút is csináltunk vele, egy csomót írtunk Miéville-ről, stb. Sosem titkoltam, hogy az Agave közel áll a szívemhez, de Agave-könyvről is nem egyszer írtunk már rosszat. (Érdemes megnézni, hogy mi került ki a kiadó FB-oldalára a recenzióink közül, és mi nem.) 4. A Szerencsejáték-ügyben teljesen normális hangon és hangnemben kértem tisztázást a kiadótól, akik nem hogy elutasították a választ, de tkp. elküldtek a k*rva anyámba. A tények maradnak: 175 számra kaptak pénzt, öt lett digitalizálva. A kiadó többször is elszalasztotta az alkalmat, hogy elmagyarázza a történteket. 5. Mint már fentebb említettem, semmi különsen személyes oka nincs, hogy a Galaktika ügyes-bajos dolgairól írok. Ehhez legközelebb talán a felháborodás van. Talán elkerülhető lett volna, hogy ennyi cikk szülessen a Galaktikáról, 1. ha akkor, amikor március 23-án szemtől szemben elmondtam Burger Istvánnak, Németh Attilának és Mund Katalinnak, amit tudok, és választ kértem erre, akkor nem hazudnak a szemembe; 2. ha nem mismásolnak akkor, amikor később mégis elismerték; 3. ha maguk ajánlják fel a kárpótlást az összes érintett szerzőnek, nem pedig elvárnák, hogy őket keressék meg külön-külön; 4. ha nem azt állítaná Burger István, hogy én ártok a magyar sci-fi ügyének; 5. ha egy pillanatra is felfognák, hogy mi baj van azzal, amit csinálnak; 6. ha nem lekezelő, pökhendi módon a saját olvasóikat hülyének nézve kommunikálnának. (A cikkek megszületésének ezen kívüli okait a cikkben ismertettem.) Amíg ez nem változik, addig lesznek még cikkek a Galaktikáról.
cross.hueller
2016. október 13. 19:29
Üdv, Bence, azt írjátok a felmérés kiértékelésében: "A Mandiner a véleményszabadság híve, ezért 2009-es alapítása óta – szemben más közéleti hírportálokkal – folyamatosan lehetőség volt és van a kommentelésre." Kérlek had tegyük meg ezt anélkül, hogy minden veled ellentétes véleményt kikiáltanál Galaktikás alkalmazottnak, mert nem_vagyok. Pont. Elsőre azt akartam írni, hogy nagyon céltévesztettek az írásaid, hogy egy sci-fi portál oknyomozásba kezd *egyetlen* dologgal kapcsolatban a világon. Hitelesebb lenne egyébként, ha gyaknál bármi mást is! De aztán rájöttem, hogy pontosan az a célotok, amit annak kiáltotok ki, tehát lehet, hogy mégsem vagy céltévesztett, és a mandiner sci-fi a Galaktika ba**tatásáról szól. Nekem ez már rohadt unalmas, illetve mostanra több, mint gyanús. Vagy ennyire kell a klikk, és nem bírsz mit kitalálni, vagy érintett vagy, vagy mit tudom én, de ez már nincs rendben. Szívesen olvasok tőled könyvkritikákat, mert jól főzöd a gondolataid, de nem *pont* egy galaktikás első regényes srác az, akit meghurcolsz, úgy, hogy még a könyvét sem olvasod el? Én elhiszem, hogy nem tetszik, annyira sem, hogy beleolvass, de akkor ne írj róla, vagy ha írsz róla, legalább olvasnád el, és *jó* kritikusként próbáld meg megtalálni, például, a célközönséget. Mert egy kritikusnak, már ha annak veszi magát, valami ilyesmi lenne a dolga. Az Agave bezzeg, saját kis kiadód, bármit írhat, az mind szép és jó, és a borítók is rendben vannak. Nekem, jogügyi érintettségem lévén, roppantmód cseszi a csőröm az állításaid fogalmazása. Tudom, hogy a többi olvasó majd jól leírja, hogy bezzeg én miért támogatom a lopást, mert NEM támogatom, de például a kétmillió közpénzt a szkennelésre ügy így egyszerűen egy üres, kurta állítás. Létezhet ezeregy törvényes magyarázata a történteknek. Az, hogy kiragadsz pár számot, de nem teszel fel róla semmi "bizonyítékot", aztán mindenki bekajálja, pontosan az, ami egy csomó ügyben történik. Féligazságok, hozzá nem értés, és ki tudja, hogy épp egy valódi tolvajt leplezel le, vagy meghurcolsz valakit, akit nem is kellene. A tisztelt olvasó ezt honnan tudja? Sehonnan, bekajál, bármit is írsz. Nagyon, nagyon *magyar*, amit a Galaktika művel, ha csak a fele is igaz azoknak, amit itt írsz. De hogy tudd, az sem kevésbé *magyar*, amit te művelsz. Engem kevésbé érdekel a Galaktika mint magazin, ha megszűnik, hát megszűnik, de azt a marhaságot egyetlen olvasód sem kajálja be remélem, hogy azért ne lenne több lap, mert a galaktika van. Lehet vállalkozni! Bele lehet tenni saját hárommillió forintot, lehet működtetni egy kiadót, alkalmazottal mindennel, ki lehet fizetni mindent jogszerűen, és büszkélkedni, jogosan. Aztán megőrizni ezt a tisztaságod tíz évekig. Nem a Galaktikát mentem, és nem, nem szabad lopni, mert valaki lop, és nem lehet norma, és nem számít, hogy mások hogy csinálják... csak milyen jó, hogy a mandiner minden olvasója és írója minden szoftvere legális, a fizetése pont annyi, mint ami be is van jelentve, mindenről kér számlát mindenhol és soha, soha, soha nem rakna el kétmillió közpénzt, ha tehetné. Én annak örülnék, ha ilyenek helyett inkább könyv és filmkritikákat olvashatnék. Kár, hogy nem volt a kérdőívben olyan pont, hogy "ba**tassuk-e tovább a Galaktikát" kösz, hogy elolvastál, jöhet a flame XH
Babócsa
2016. október 13. 19:28
A Galaktika jórészt nem a piacról él, hanem a különböző kulturális pályázatok, támogatások révén, melyeket könyvekre, a magazinra, illetve különböző projektekre sikerül megszereznie. Ahhoz, hogy talpon maradjanak, a cikkben bemutatott praktikák alkalmazása alapvető. A magyar sci-fi olvasótábor igen csekély, kész csoda, hogy létezik még a magazin. Ha megszűnnek, valóban nem hiszem, hogy rajtuk kívül bárki ezzel akarna vagy egyáltalán tudna foglalkozni. Egyedül ők voltak képesek az elmúlt húsz évben talpon maradni, ilyen módon is. Én sem értem Pintér Bence érezhető hevületét a magazin csépelésében, még ha sok mindenben (szinte mindenben) igaza is van (gyanítom, lehet itt valami személyes sértettség, illetve érintettség is). Az pedig, hogy úgy legyen egy másik, új sci-fi magazin Magyarországon, hogy a meglévő meg dögöljön meg és mielőbb pusztuljon, tipikus komcsi, savanyú-magyar hozzáállás, ezt pedig elég furcsa és érdekes olvasni a Mandineren.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!