Hová lett a történelmi film?

2016. augusztus 18. 18:24

A nívós történelmi filmek hozzájárulnának a magyar múlt iránti érdeklődés növekedéséhez, valamint segíthetnek a magyar nézőknek a politikai táborokat elválasztó düh és frusztráció kezelésében.

2016. augusztus 18. 18:24
Paár Ádám
Népszabadság

„Hatalmas szakirodalma van annak, hogy a hatodik művészeti ág milyen nagy segítséget jelentett az amerikai és nyugat-­európai múltfeldolgozásban. Nem egy esetben persze a közelmúlt nem volt megjeleníthető nyíltan, ezért a történelmi kulissza arra szolgált, hogy a rendező szabadon kifejezhesse a rendszerkritikát. Az amerikai western műfajának a reneszánsza az 1950–60-as években annak volt köszönhető, hogy az amerikai rendezők előszeretettel jelenítették meg koruk társadalmi konfliktusait vadnyugati díszletek között, elkerülve a veszélyt, hogy Amerika-ellenesnek nyilvánítsák őket (hasonlóan ahhoz, ahogy a magyar filmesek olykor mesefilmekbe oltották a szocializmussal szembeni rendszerkritikát).

A magyar film a rendszerváltást követően nem aknázta ki teljesen azt a lehetőséget, hogy részt vegyen a közösségi emlékezet alakításában. Magyarországon a közönség ki van éhezve a történelmi tárgyú filmekre. Nincs olyan ember, aki ha megkérdezik tőle, mely történelmi korszakról vagy mely történelmi személyről nézne szívesen filmet, nem sorolja azonnal az ötleteket. A nívós történelmi filmek hozzájárulnának a távoli és közeli magyar múlt iránti érdeklődés növekedéséhez, valamint segíthetnek a magyar nézőknek a politikai táborokat elválasztó düh és frusztráció kezelésében. Erre éppen a következő évek évfordulódömpingje nyújthatna nagyon jó alkalmat.

Ha Jókai Mór számára nem volt kényes a forradalom és szabadságharc megörökítése, akkor a magyar filmrendezők és forgatókönyvírók számára sem lehet olyan kényes a rendszerváltás történéseinek filmes ábrázolása.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 47 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Nézzük
2016. augusztus 19. 10:53
Ez a nép nem akar a múltjával foglalkozni. Amikor a zsidók igenis nem szállnak le a rémséges holokausztról, akkor a zsidókat szapulják, ahelyett, hogy okulnának, és nem whiskys rablókat örökítenének meg filmeken drága pénzért az utókornak, hanem valamely történelmi alakot a számtalan közül, valamely nagy tette a számtalan közül. Ez a nép ezt akarja, meg a Viktorokat, Rákosikat. Történelmi filmeket Zsurzs Éva csinált, meg mások, csakis a Kádár-korban. Most amerikaiak írnak nekünk dalocskákat, amerikaiak vezérlik a filmgyártást, és a népet Timcsike dekoltázsa és Katácska drámái kötik le. Mind megannyi híresség, idol. Ez a nép azt érdemli, amit kap, lesz ez még rosszabb is. Tolvajok, gengszterek, rablók stb. Állítanak még majd itt emléket a nagy, a hatalmas, a magasztos, a példaadó, a hős Gázszerelőnek, ne aggódjunk. :(
Neville
2016. augusztus 19. 10:02
"az amerikai rendezők előszeretettel jelenítették meg koruk társadalmi konfliktusait vadnyugati díszletek között, elkerülve a veszélyt, hogy Amerika-ellenesnek nyilvánítsák őket" Rendes westernt csak az olaszok tudtak csinálni. Az amerikai western egy-két kivételtől eltekintve egy nagy adag giccs.
lajkakutyus
2016. augusztus 19. 07:28
Meg lehetne filmesíteni a magyarországi németek deportálását, a magyarok csehszlovákiából történő kitelepítését, az erdélyi magyarok elnyomatását, az 56-os megtorlásokat, vagy akár a 2004-es vérbefojtott ünnepséget. Na persze amíg ez a kihízott vén dollárpapa intézi a magyar film ügyét, addig magyar embereket mélyen érintő témák nem lesznek támogatva.
Malcolm Reynolds
2016. augusztus 18. 21:45
Hát a történelmi magyar filmek sírba száltak a franco neros- honfoglalással... Ami szégyen egy egri csillagok vagy egy kőszívű ember fiai vagy nagy kedvencem a 80 huszár után hogy csak 3 ismertebb példát hozzak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!