Észt miniszterelnök: Ha Ukrajna elesik, veszélybe kerül egész Európa!
Kaja Kallas szerint Észtországnak esze ágában sincs katonákat küldeni Ukrajnába, de jobb, ha erről Vlagyimir Putyin nem tud biztosat.
Az Átlátszó közérdekű adatigénylés után vizsgálta meg az év eleji és a nyári, migrációval és kvótareferendummal kapcsolatos állami kampányok médiás költéseit. Kiemelkedően sokat költött az állam az Andy Vajna tulajdonában lévő TV2-őnél, a nyomtatott lapok piacán pedig a Népszabadság kiadója, a Mediaworks kapott sok pénzt. Online a Lokál, a 888 és az Origo járt jól.
Nem volt könnyű dolga az Átlátszó újságírójának, de végül sikerült megtudnia, hogy miként alakultak a kvótareferendummal kapcsolatos állami reklámkampányok költései a különböző médiafelületeken. A közérdekű adatigényléssel megszerzett adatok szerint az év eleji és a nyári, népszavazással kapcsolatos állami reklámköltések egyértelmű kedvezményezettje az Andy Vajna filmbiztos-kaszinótulajdonos tulajdonába került TV2 volt, de sok pénz jutott online az Origónak, a 888-nak és a Lokálnak; a nyomtatott sajtótermékek közül pedig a Népszabadságot is kiadó – majd nemrég felfüggesztő – Mediaworksnek.
A kampányokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda rendelte Csetényi Csaba két cégétől, a Network 360 Kft.-től és az Affiliate Network Kft.-től. Az első, januári kampány arculatának megtervezését az előbbi cégre bízták, ez 33 millió forintba került. Az első kampány januárban összesen 110 millió forintba került, ebből 30,78 millió forint a Kossuth és Petőfi rádióhoz, vagyis az MTVA-hoz vándorolt, az Inforádió 2,4 millió forintot kapott belőle, 22 vidéki rádió pedig egyenként 1,5 milliót. A tévékben 42 milliót költöttek: ennek több mint felét, 24 milliót a TV2-nél, nagyjából 10 milliót az MTVA különböző csatornáin, nettó 3 milliót az ATV-n, és nettó 1,5 millió forintot a Széles Gábor-féle EchoTV-nél – írja az oknyomozó portál.
A második januári kampány során 32 milliót költöttek el, ebből 21 millió ment a TV2-höz. Közben februárban futott „A magyar reformok működnek kampány” is, amit szintén a Network 360 Kft. csinált, 48,2 millió forintért. Ennek során összesen 56,1 millió forintot költöttek el, ebből 18,1 milliót a TV2-nél. A nyomtatott sajtóban elköltött pénzből a legtöbbet, nettó 7,1 millió forintot a Mediaworks kapta 9 vidéki lapban és a Nemzeti Sportban megjelentetett hirdetésekért. A Habony Árpád tulajdonában lévő Lokálnak 2,8 millió, a Magyar Időknek 759 ezer forint jutott az összegből. Áprilisban 235 millió forintot költöttek a kampányra, de nincs részletes beszámoló arról, hogy ez hogyan oszlott meg a médiafelületeken.
A nyári kampányok költései
Júliusban összesen 645 millió forint közpénz ment a kvótanépszavazással kapcsolatos állami kampányokra („Tudta?” illetve az „Üzenjünk Brüsszelnek!”). A nyomtatott sajtóban ebből 57,9 millió forint jutott a Mediaworksnek 9 megyei lapban és a Nemzeti Sportban megjelentetett reklámokért. A második legnagyobb összeget, nettó 37,4 milliót a Russmedia kapta három megyei lapban és a Szuperinfó körben közzétett hirdetésekért. A Magyar Időknek 34,9 millió, a Lokálnak pedig 23,8 millió jutott – írja az Átlátszó.
A TV2-nek 121 millió jutott ebben a körben, de az ATV-n is közel 13 milliót költött az állam. A rádiók között a huszonöt adót működtető KOD Media kapott 81 milliót, a közmédia 24,4 milliót, a Karc FM pedig 7,3 milliót. Az online-ra költött 44,7 millióból 15,3 millió jutott a 888.hu-t és lokal.hu-t működtető Modern Media Group Zrt.-nek. Az origo.hu 12,8 milliót, a Magyar Idők 2,8 milliót, a Pesti Srácok 2,4 milliót kapott.